Nabízíme krátkodobou i dlouhodobou pomoc rodičům dětí s problémy ve vývoji, chování, prožívání nebo školním prospěchu.
Poradenská pomoc rodičům může spočívat na jednorázové konzultaci, ale obvykle vyžaduje delší práci. Nejlépe se osvědčil model, kdy schůzky s rodiči probíhají jednou měsíčně po dobu zhruba 1 roku.
Nejčastějšími problémy jsou:
- vzdorování pravidlům a neplnění úkolů
- problémy začlenit se v mateřské nebo základní škole
- stížnosti na chování dítěte ze strany školy
- záchvaty vzteku
- úzkosti, vyhýbání se cizímu prostředí
- plačtivost, stýskání, plachost
- lhaní, krádeže
- uzavřenost dítěte, nedostatek zájmů, apatie
- ADHD/ADD
- enuréza, enkopréza
- šikana ve škole
- dlouhodobě slabý prospěch dítěte nebo jeho náhlé zhoršení
Jak pomoc probíhá?
Kontaktujete mě telefonicky nebo prostřednictvím mailu a domluvíme první schůzku. Pokud je dítěti méně než 12 let, probíhá první schůzka vždy bez přítomnosti dítěte. Je důležité, aby se jí pokud možno účastnili oba rodiče. Během 90 minut v ní podrobně rozebereme problémy dítěte, hlavní informace o jeho předchozím vývoji a rodinnou situaci. Pokud mají rodiče zprávy z vyšetření nebo péče jiných odborníků, žákovské knížky, školní úkoly dítěte a pod., je vhodné je na první schůzku přinést.
Pokud je dítě již ve věku dospívání, je vhodné, aby se poradenství účastnilo, alespoň na první schůzce, a do řešení svých problémů se aktivně zapojilo.
Z první schůzky si rodiče obvykle odnášejí nový náhled na situaci dítěte a některé důležité prvky přístupu k jejímu řešení a plán další společné práce na řešení problému. Další schůzky probíhají na základě postupu domluveného na první schůzce.
Podle situace může po první schůzce následovat diagnostická schůzka s dítětem. Ta je založena, podle věku a situace dítěte, na pozorování hry a interakce dítěte s rodičem, na administraci grafických projektivních testů a rozhovoru s dítětem. Někdy je vhodné, aby dítě nebylo do poradenské pomoci vůbec vtahováno (může to negativně ovlivnit jeho sebepojetí a vyvíjející se identitu) a pomoc probíhá pouze v práci s rodiči bez návštěvy dítěte.
V průběhu poradenských schůzek rodiče prohlubují své porozumění problému dítěte a učí se novým způsobem na ně reagovat. Zároveň hledáme vhodné změny v uspořádání prostředí dítěte, týkající se života rodiny, školy a dalších prostředí. Vyvolané změny v chování nebo prospěchu dítěte jsou základem pro vyhodnocení a další práce. Toto nastavení poradenství rodičům vychází z vývojově vztahového modelu a je založeno na přesvědčení, že nejúčinnější pomoc dítěti je ta, která se opírá o dospělé, kteří ho v jeho růstu doprovázejí. Účinnost tohoto přístupu se osvědčila.
Schůzky mohou probíhat osobně v mých prostorách na Klatovské třídě v Plzni nebo online prostřednictvím Skype, Google meet, WhatsApp.
Je součástí poradenství zpráva pro lékaře nebo školu?
Diagnostická schůzka slouží pro potřeby výchovného a psychologického poradenství a není podkladem pro zprávy, které by měli funkci klinické zprávy o duševním zdraví dítěte nebo zprávy z pedagogicko psychologické poradny požadované školským zákonem a vyhláškami MŠMT. Neposkytuji tedy diagnostiku, jejímž cílem je vypracování takové zprávy. Po domluvě ale mohou vypracovat zprávu z poradenství pro další odborníky nebo školu s praktickými doporučeními pro práci s dítětem.
Jaké jsou hlavní odborné principy poradenské pomoci?
Základem pro mou poradenskou podporu rodičům práci bylo studium jednooborové psychologie na Universita Pontificia Salesiana v Římě, dále tříletý sebezkušenostní kurz výchovného poradenství na Scuola Superiore Internazionale di Scienze della Formazione dell´ISRE v Benátkách a kurzy instrumentálního obohacování a dynamické diagnostiky v metodě prof. Reuvena Feuersteina. Na studium navázala bohatá a dlouholetá praxe v pomoci rodičům dětí s problémovým chováním a narušením vývoje, vzdělávání pěstounů a adoptivních rodičů, metodické vedení školních pedagogů a pracovníků dětských domovů.
Hlavním odborným modelem, z něhož vycházím, je vývojově vztahový model vycházející z teorie attachmentu, britské dětské psychoanalitické školy, neopiagetiánské a konstruktivistické pedagogiky a preventivního výchovného systému Dona Bosca.
Mým důležitým úkolem je rodiče podpořit, protože výchovné problémy jsou pro ně obvykle dlouhodobě vyčerpávající a rodiče v jejich roli znejišťují. Často je důležité také sladit přístupy obou rodičů, které jsou sice oprávněně odlišné, ale je důležité, aby se vhodně doplňovaly a rodiče se navzájem podporovali.
Je součástí pomoci práce se školou dítěte?
Pokud je dítě ve školním věku nebo dochází do mateřské školy či dětské skupiny, může být velmi přínosné zapojit do pomoci dítěti i pedagogy. V minulosti se mi náslechy ve třídách a práce s třídními učitelkami nebo pedagogickým sborem osvědčil. Tato forma pomoci může narážet na otevřenost školy, která ne vždy vítá přítomnost odborníka ve třídě, a na finanční náročnost: jde vždy o několik hodin práce.
Na poradenskou pomoc může také navázat dynamická diagnostika potenciálu učení (LPAD) a rozvoj myšlení a schopnosti učení dětí metodou Instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina (FIE), popsané na jiné stránce.
Zahrnuje poradenství také porozvodovou péči o dítě?
Děti, jejichž rodiče se rozešli, jsou vystaveni náročným situacím a je důležité poskytnout jejich rodičům odborné doprovázení. Je to tedy důležitá oblast nabízeného poradenství. Poskytuji ho za podmínky, že není zamýšleno nebo de facto používáno jako nástroj boje jednoho rodiče proti druhému. V tomto smyslu také nevypracovávám žádné zprávy a posudky, které by byly součástí soudních procesů upravující péči o dítě.